Mercedes-Benz onderzoekt de lust naar innovatie bij de Belgen

Werelddag van de creativiteit en innovatie (21 april)

Binnenkort staat creativiteit en innovatie wereldwijd in de spotlights maar wat vinden Belgen eigenlijk van al die vernieuwende technologische snufjes? Het cliché van ‘boys and their toys’ blijkt toch een grond van waarheid te bevatten, zo blijkt uit onderzoek van Mercedes-Benz... 


Controlefreak of alle remmen los?

Stel je eens voor: een auto die je automatisch zegt waar er nog een vrij parkeerplekje is in de buurt, die het stuur van je kan overnemen wanneer je lange afstanden moet afleggen op de snelweg of eentje die volledig zelfstandig kan rijden! We geven onze wagen steeds meer controle over ons rijgedrag en dat schrikt ons als Belgen absoluut niet af. Integendeel zelfs. Uit onderzoek van Mercedes (in samenwerking met iVOX) blijkt dat maar liefst 70% van de Belgen geïnteresseerd is in een wagen die je leidt naar een vrije parkeerplek in de buurt. En 33% heeft interesse in een wagen die volledig zelfstandig kan rijden. Alle remmen los dus! Maar geven we allemaal even graag die controle – in dit geval letterlijk - uit handen? Uit het onderzoek blijkt dat mannelijke bestuurders vaak meer openstaan voor dit soort van innovaties dan vrouwen

 

Boys and their toys

Belgische mannen tonen meer belangstelling voor technologische innovatie dan vrouwen. Zo is 36% van de mannen geïnteresseerd in een volledig zelfrijdende wagen ten opzichte van maar 29% van de vrouwelijke bestuurders. Een auto die het even van je overneemt zien de vrouwen echter wel zitten: maar liefst 44% van de vrouwelijke bestuurders zijn namelijk geïnteresseerd in een wagen die het kan overnemen tijdens lange afstanden. Toch treedt ook hier een significant verschil op want meer dan de helft van de mannen(51%) heeft ook interesse in dit high-tech snufje. 


De schone slaper

Het is blijkbaar moeilijk voor de mannelijke bestuurders om altijd hun ogen open te houden tijdens het rijden. Zo zegt 37% van de mannen dat ze ooit al eens (bijna) in slaap vielen achter het stuur. Dat is dubbel zo veel in tegenstelling tot vrouwelijke bestuurders waarvan er maar 18% beweert ooit eens bijna in slaap te zijn gevallen in de wagen. Dit kan wel eens een duidelijke verklaring zijn waarom 64% van de mannen geïnteresseerd is in een wagen die het van je overneemt wanneer je in slaap valt in tegenstelling tot maar 51% van de vrouwen. Het is dus overduidelijk dat vooral mannen al die innovatieve tools en gadgets voor de wagen appreciëren. 

 

Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz (we hebben nog veel meer en gedetailleerder cijfermateriaal dan we tonen in het persbricht!), heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag. 
 

Groetjes,
 

Elke

Elke Hadermann

PR account manager, Global Image PR

Christophe Vloebergh

Press relations manager Mercedes-Benz cars, Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Mercedes-Benz & smart

Daimler AG is one of the world’s most successful automotive companies. With its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Group is one of the biggest producers of premium cars and the world’s biggest manufacturer of commercial vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing, leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and innovative mobility services. More information: www.daimler.com