De favoriete file-activiteiten van de Belgische automobilist: vrouwen zingen, mannen vloeken

De favoriete file-activiteiten van de Belgische automobilist: vrouwen zingen, mannen vloeken

Mercedes-Benz onderzoekt het file-gedrag van de Belg

Oktober is dé filemaand bij uitstek en vorig jaar bleek het zelfs de drukste filemaand ooit in België! Dat we ettelijke uren per jaar in de auto staan aan te schuiven mag duidelijk zijn maar wat doen we dan precies om de tijd te doden? Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz blijkt dat we vooral naar de radio luisteren (84%), kijken naar andere mensen in de file (55%) en (mee)zingen (40%). Vooral vrouwen hebben zin om hun stembanden los te gooien als ze een leuk liedje op de radio horen (54% tegenover 28% van de mannen). Mannen zullen dan weer eerder vloeken en zich wat sneller opjagen omdat het traag gaat (31% tegenover 25% van de vrouwen). Nog een opvallend weetje is dat slechts 7% van de Belgische automobilisten zijn sociale media (Facebook, Twitter, Instagram…) checkt tijdens het filerijden.

 

Voyeuristische trekjes?

Het is geen verrassing dat het luisteren naar de radio als populairste file-activiteit naar voren komt (84%) maar dat de tweede plaats wordt weggekaapt door het kijken naar andere mensen in de file, is toch wel opmerkelijk. Maar liefst 55% geeft toe naar de automobilist naast hem of haar (55%) te 'gluren' en zowel mannen (53%) als vrouwen (57%) blijken dat voyeuristisch kantje te hebben tijdens het filerijden. De kans is bovendien groot dat de bestuurder naast je aan het zingen gaat (40%), wat de kijkpret alleen maar kan bevorderen, toch? Je hebt ook bijna 1 kans op 3 dat je iemand betrapt op een scheldpartij want 29% vloekt of jaagt zich op. Uit het onderzoek blijkt dat 23% drinkt of eet tijdens de file dus iemand zijn broek zien vol kliederen met mayonaise tijdens het verorberen van een smos kaas behoort zeker tot de mogelijkheden.



Niet zo populair

Bellen (12%), sms’en/whatsappen (11%) en sociale media checken (7%) prijken  - raar maar waar - niet echt hoog op de lijst van onze favoriete file-activiteiten. Uiteraard is er wel een significant verschil tussen de verschillende generaties op dit vlak. Zo geeft 23% van de millenials (automobilisten jonger dan 35) aan te sms’s en whatsappen tijdens de file tegenover slechts 1,6% van de 55-plussers (en tegenover 12% van de automobilisten in de leeftijdscategorie 35-54). De jongste generatie (≤ 34) blijkt ook meer te bellen (20%) en hun sociale media te checken (17%) dan automobilisten binnen de oudere leeftijdscategorieën. Van de 55-plussers zijn er slechts 4% die tijdens het file-rijden bellen en 1% die hun sociale media bekijken. Binnen de leeftijdscategorie 35-54 ligt dit percentage iets hoger met 13% (bellen) en 5% (social media)
 

Fancy file snufjes

Gelukkig weet Mercedes-Benz het fileleed te verzachten met tal van innovatieve snufjes. Aanschuiven doe je voortaan in klasse want het Energizing-comfortprogramma van de S-Klasse maakt systematisch gebruik van de functies van de automatische airconditioning (zoals de parfumeringsfunctie), de stoelen (verwarming, ventilatie, massagefunctie), de verwarmde oppervlakken alsmede de verlichtings- en muzieksfeer en het stelt je in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die past bij je stemming en wensen. Tijdens die frustrerende files word je met andere woorden volledig ‘zennn’... Wie zich liever nuttig bezig houdt, kan zijn wagen ook omtoveren tot een mobiel kantoor: met de In-Car Office optie word je onder meer automatisch ingebeld op die belangrijke conference call. Tot slot bewijst ook de gloednieuwe A-Klasse ‘file-proof’ te zijn want het nieuwe intuïtieve en intelligente multimediasysteem MBUX (de Mercedes-Benz User Experience) stelt immers suggesties voor op basis van je gedrag in de auto. Indien je iedere dag rond dezelfde tijd in de file staat en (uit verveling) iemand gaat bellen of om het weerbericht vraagt zal MBUX je dit dankzij de artificiële intelligentie na enkele keren spontaan voorstellen. Met de ingebouwde spraaktechnologie zeg je trouwens gewoon even ‘Hey Mercedes’ en reserveer je alvast een plekje voor vanavond in hét hipste restaurant van de stad. Tijdens al dat fileleed kan jij immers alle fancy eetplekjes rustig vergelijken op basis van recensies, prijsindicaties ... Enkel hopen dat je dan nog een hap binnenkrijgt na al dat eten en drinken tijdens het file-rijden. 

 

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Global Image en Mercedes-Benz tussen 12 en 19 december 2017 bij 1.000 Belgen met een autorijbewijs, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%. Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek (we beschikken namelijk nog over meer  cijfermateriaal in excel), heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag. 

Groetjes,

Rein 
 

 

Contacteer ons
Helen Van Nuffelen Head of Corporate Communications, Mercedes-Benz Belgium Luxembourg NV/SA
Elke Hadermann PR account manager, Global Image PR
Helen Van Nuffelen Head of Corporate Communications, Mercedes-Benz Belgium Luxembourg NV/SA
Elke Hadermann PR account manager, Global Image PR
Over Mercedes-Benz & smart

Daimler AG is one of the world’s most successful automotive companies. With its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Group is one of the biggest producers of premium cars and the world’s biggest manufacturer of commercial vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing, leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and innovative mobility services. More information: www.daimler.com

Mercedes-Benz & smart