Belgische automobilist staat stil bij duurzaamheid, maar niet bij de laadpaal

Belgische automobilist staat stil bij duurzaamheid, maar niet bij de laadpaal

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Donderdag 13 september 2018 — Tijdens de Europese Week van de Mobiliteit (16-22 september) staan we stil bij ons verplaatsingsgedrag en kunnen we proeven van allerlei initiatieven zoals autodeelsalons, thuiswerkdagen en Car Free Days. Maar hoe denkt de Belgische automobilist nu eigenlijk over de klimaatproblematiek en hoeveel belang hechten we nu echt aan onze eigen ecologische voetafdruk? Schakelen we binnenkort met z’n allen over op elektrische wagens of kijken we liever de kat uit de boom? Mercedes-Benz zocht het voor ons uit en onthult enkele opvallende onderzoeksresultaten!

Veel geblaat, weinig wol

Van de 1000 ondervraagde Belgische automobilisten uit verschillende leeftijdscategorieën is meer dan 70% ervan overtuigd dat we minder de auto moeten nemen en ruim de helft geeft aan de auto zoveel mogelijk te laten staan. Hoopgevende intenties en overtuigingen, maar wat betekent dit concreet? Uit nader onderzoek blijkt immers dat bijna 5 op 10 zegt weinig te kunnen doen aan de opwarming van de aarde en dat die taak bij de overheid en het bedrijfsleven ligt. Bovendien geven dezelfde 'duurzaamheidsstrijders' aan dat hun persoonlijk gedrag weinig invloed heeft. Dit resulteert dan ook in weinig daadkracht als het gaat om het gebruik van alternatieven voor de auto. Slechts 8% van de ondervraagden neemt het openbaar vervoer voor een ritje van maximum 5km en dat is niet omdat we allemaal fluitend de deur uit wandelen: slechts 28% pakt de fiets of gaat te voet. 60% stapt in de auto. 
 

Geen afscheid van de auto. Delen dan maar? 

Als we voor een ritje van 5km al in de auto stappen, lijkt een definitief afscheid van de vierwieler ver weg. Met deze gedachte zijn er de afgelopen jaren al tal van initiatieven genomen. Stap in bij een medeweggebruiker met de handige app die alle carpoolparkings voor je verzamelt. Verhuur je auto op drivy.be of huur de auto van je lieve buurman via caramigo.be. Het klinkt allemaal zo leuk, maar ondanks verwoede pogingen van overheid en enthousiaste organisaties wint het autodelen nauwelijks terrein. Dit onderzoek onderstreept nog maar eens dat wij Belgen onze eigen auto en privacy toch net iets belangrijker vinden dan het milieu en de opofferingen die we moeten doen om te carpoolen. Slechts 15% overweegt gebruik te maken van autodeelsystemen
 

Elektrisch rijden: de eerste vonken slaan over op mannen en millenials

Dat we gehecht zijn aan onze vierwieler en deze niet willen inruilen voor autodeelsystemen of het openbaar vervoer staat vast en hiermee lijkt elektrisch rijden de oplossing voor milieuvriendelijke mobiliteit. Er is dus nog hoop want het onderzoek laat zien dat nu al meer dan 2 op de 5 Belgen in de toekomst elektrisch wil rijden. Hoewel de vrouw iets meer begaan is met het milieu is het toch vooral de man die zichzelf wel in een elektrische wagen ziet zitten (47% tegenover 35%). Kijken we naar de leeftijd, dan zien we dat de 55-plusser koeltjes staat tegenover de opwarming van de aarde en dus niet bepaald een aanjager is van de elektrische revolutie: slechts 29% overweegt elektrisch te rijden. De millenials (leeftijdscategorie ≤ 34) scoren het best, met 50%. 
 

Verbeteringen vereist: 'elekritische' consument 

Hoewel maar liefst 38% van de Belgische automobilisten hoopt dat zijn/haar volgende wagen een elektrisch exemplaar zal zijn, is er nog een hoop werk aan de winkel voor overheid en bedrijfsleven. 3 op 4 van de Belgen geeft aan wel een elektrische wagen te willen kopen, maar wacht op verbeteringen. Als puntje bij paaltje komt blijkt vooral het aantal laadpalen een issue, want 83% van de Belgen zegt dat er te weinig zijn. En meer dan de helft (55%) vindt dat het veel te lang duurt om een elektrische wagen op te laden. Bovendien vindt 86% van de Belgische automobilisten elektrische auto’s te duur. De kritische houding van de Belg ten opzichte van het aantal laadpunten is niet ongegrond: vergelijk de kaart met openbare oplaadpunten maar eens met onze noorderburen en er je ziet dat er nog een flinke kloof gedicht moet worden. Met de goedkeuring van het plan 'Clean Power for Transport' is de uitbreiding van het netwerk nu wel in een stroomversnelling geraakt en mikt alleen al Vlaanderen op minimaal 2500 openbare laadpalen binnen 2 jaar.


Mercedes-Benz EQC: elektrisch op volle toeren

Ook Mercedes-Benz mengt zich in de elektrische debatten. Begin september stelde ze onder megabelangstelling met de EQC de Mercedes onder de elektrische voertuigen voor. Daarmee start ze een waar productoffensief; niet minder dan tien elektrische EQ-modellen zien tegen 2022 het levenslicht. Met de EQC staat er een auto klaar die een antwoord biedt op heel wat noden. Een volledig elektrische SUV, 0 % CO2 uitstoot en een bereik van om en bij 450 km. Laat die paal onderweg dus maar links liggen. En bang dat je buurman bij het stoplicht zijn hielen laat zien? De officieuze cijfers over de acceleratie, 0-100km in minder dan 5 seconden zullen menig mannenhart (én vrouwenhart) toch sneller doen kloppen. 
 

Klik HIER om het volledige onderzoeksrapport omtrent Belgen en elektrisch rijden te bekijken. 

Beelden van de gloednieuwe EQC vind je HIER
 

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Global Image en Mercedes-Benz tussen 12 en 19 december 2017 bij 1.000 Belgen met een autorijbewijs, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%. Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek (we beschikken namelijk nog over meer  cijfermateriaal in excel), heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag. 

Groetjes,

Rein

Helen Van Nuffelen

Head of Corporate Communications

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg NV/SA